پرسش :
خدا از شر بودن شیطان آگاهی داشته است . پس چرا خدا این فرصت را به شیطان داده است تا شر را در دنیا زیاد بکند ؟
پاسخ :
سنجش برای این است که انسانها به حرکت وادار بشوند تا متکامل بشوند . در این دنیا حجت الهی هم باید تمام بشود که کسی در قیامت نگوید که وضع من باید از دیگری بهتر بود . ما تا امتحان ندهیم و با سختی ها مبارزه نکنیم ساخته نمی شویم . در اینجا مسئله ی علم الهی مطرح نیست و خدا به همه چیز آگاه است . اینکه خدا دست شیطان را باز گذاشت برای این است که خدا امتحان را ایجاد بکند. ما باید در دو راهی قرار بگیریم . خدا به ما عقل داده است و پیامبرهم برای ما فرستاده است و از طرف دیگر باید دعوتی باشد که این دعوت از طرف ابلیس است . البته به جز شیطان انسانهای دیگر هم ما را فریب می دهند . در قرآن داریم که شیطان کسی است که ما را فریب بدهد . انسانی که دوستش را به کار بدی دعوت می کند . چرا خدا این اجازه را به انسان می دهد که او را دعوت به بدی بکند ؟ اگر این شخص او را مجبور می کرد این اشکال به خدا وارد بود . ولی از طرفی عقل هم ما را به خوبی ها دعوت می کند و پیامبران هم ما را به خوبی ها دعوت می کنند . پس باید دو تا دعوت باشد که ما یکی را انتخاب بکنیم و به کمال برسیم . پس مهلت دادن خدا به ابلیس برای این است که او انسان را به بدیها دعوت بکند . همان طور که خدا پیامبران را فرستاده تا انسان را به خوبی ها دعوت کنند . مسئله صرفا دعوت است .
خدا در قرآن به شیطان می فرماید : ما به تو مهلت دادیم ولی تو بر بندگان من تسلط نداری که آنها را به چنگ آوری و با خود ببری . اینکه خدا به شیطان مهلت داد بحث جدی است . اگر خدا به شیطان مهلت داد ، ما را هم بدون تجهیزات و امکانات در این میدان مبارزه رها نکرد . در ضمن اگر خدا به شیطان مهلت داد باید وجود حریف باشد تا ما نشان بدهیم که توانا هستیم و می توانیم بر این حریف سیطره پیدا بکنیم . و او را از میدان بدر بریم و نشان بدهیم که واقعا شایسته خلافة اللهی هستیم و می توانیم که نشان بدهیم که ما شایسته بهشت خدا هستیم و در ظل رحمت خدا به حیات ابدی مان ادامه بدهیم . اگر افرادی که در کنکور شرکت می کنند تعدادشان هزار نفر باشد و اگر نه صد و نود نفر آنها در دانشگاه در رشته ی عالی قبول بشوند ، در اینجا فرد دیگر خیلی تلاش نمی کند. ولی وقتی وجود حریف ها زیاد باشند و انتخاب دشوار باشد ، شخص را وادار به کار می کند. این کار به خود شخص نشان می دهد که چقدر تواناست . برای خود شخص هم وجود توانمندی هایش آشکار نیست ولی وجود حریف است که این استعداد را برای شخص آشکار می کند. وجود حکمت شیطان هم همین است .
سنجش برای این است که انسانها به حرکت وادار بشوند تا متکامل بشوند . در این دنیا حجت الهی هم باید تمام بشود که کسی در قیامت نگوید که وضع من باید از دیگری بهتر بود . ما تا امتحان ندهیم و با سختی ها مبارزه نکنیم ساخته نمی شویم . در اینجا مسئله ی علم الهی مطرح نیست و خدا به همه چیز آگاه است . اینکه خدا دست شیطان را باز گذاشت برای این است که خدا امتحان را ایجاد بکند. ما باید در دو راهی قرار بگیریم . خدا به ما عقل داده است و پیامبرهم برای ما فرستاده است و از طرف دیگر باید دعوتی باشد که این دعوت از طرف ابلیس است . البته به جز شیطان انسانهای دیگر هم ما را فریب می دهند . در قرآن داریم که شیطان کسی است که ما را فریب بدهد . انسانی که دوستش را به کار بدی دعوت می کند . چرا خدا این اجازه را به انسان می دهد که او را دعوت به بدی بکند ؟ اگر این شخص او را مجبور می کرد این اشکال به خدا وارد بود . ولی از طرفی عقل هم ما را به خوبی ها دعوت می کند و پیامبران هم ما را به خوبی ها دعوت می کنند . پس باید دو تا دعوت باشد که ما یکی را انتخاب بکنیم و به کمال برسیم . پس مهلت دادن خدا به ابلیس برای این است که او انسان را به بدیها دعوت بکند . همان طور که خدا پیامبران را فرستاده تا انسان را به خوبی ها دعوت کنند . مسئله صرفا دعوت است .
خدا در قرآن به شیطان می فرماید : ما به تو مهلت دادیم ولی تو بر بندگان من تسلط نداری که آنها را به چنگ آوری و با خود ببری . اینکه خدا به شیطان مهلت داد بحث جدی است . اگر خدا به شیطان مهلت داد ، ما را هم بدون تجهیزات و امکانات در این میدان مبارزه رها نکرد . در ضمن اگر خدا به شیطان مهلت داد باید وجود حریف باشد تا ما نشان بدهیم که توانا هستیم و می توانیم بر این حریف سیطره پیدا بکنیم . و او را از میدان بدر بریم و نشان بدهیم که واقعا شایسته خلافة اللهی هستیم و می توانیم که نشان بدهیم که ما شایسته بهشت خدا هستیم و در ظل رحمت خدا به حیات ابدی مان ادامه بدهیم . اگر افرادی که در کنکور شرکت می کنند تعدادشان هزار نفر باشد و اگر نه صد و نود نفر آنها در دانشگاه در رشته ی عالی قبول بشوند ، در اینجا فرد دیگر خیلی تلاش نمی کند. ولی وقتی وجود حریف ها زیاد باشند و انتخاب دشوار باشد ، شخص را وادار به کار می کند. این کار به خود شخص نشان می دهد که چقدر تواناست . برای خود شخص هم وجود توانمندی هایش آشکار نیست ولی وجود حریف است که این استعداد را برای شخص آشکار می کند. وجود حکمت شیطان هم همین است .
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}